hits

carmenlouise


Min treningsplit

  • Publisert: 22.09.2017, 17:39
  • Kategori: Blogg
  • Hei!

    Jeg har merket at den siste tiden så har jeg blogget om visvas og nada. Det synes jeg egentlig er veldig dumt, selv om jeg egentlig skjønner det. Greia er den at det jeg gjør om dagen er å gå på skolen, komme hjem, spise middag og gå på trening, så kommer jeg hjem og gjør lekser, slapper av, hva enn jeg har tid til og må prioritere før jeg legger meg. Andre dager går jeg på skole, kommer hjem og går på jobb. Så altså, jeg har ikke tid til alt. Jeg vil gjerne blogge bedre, men jeg har andre ting jeg prioriterer. Som det jeg skal fortelle dere om nå.


    Min treningssplitt. Da jeg begynte med vektløfting/styrketrening, så hadde jeg en to-dagers-splitt. Overkropp og bein, egentlig veldig greit. Da kjørte jeg annenhver gang med overkropp og bein og jeg tror jeg hadde to eller tre hviledager, det husker jeg ikke. Jeg prøvde også å kjøre hele kroppen i løpet av en økt, og da trene annenhver dag, men det gjorde jeg ikke så lenge.

    Tidligere i år, falt jeg pladask for powerlifting, eller styrkeløft på bedre norsk. Powerlifting går ut på å løfte så tungt du kan (med rett teknikk, så klart) i knebøy, markløft og benkpress. Du har tre forsøk. Vekta du løfter i hver øvelse blir lagt sammen til en totalsum, den med høyest totalsum i sin vektklasse vinner. Jeg elsket dette, og elsker det fremdeles. Treningen min fra januar til mars (ish), gikk nesten bare i knebøy og markløft, en del benkpress pluss litt småtteri her og der. Jeg bygget meg opp til en god del kilo i disse øvelsene. Persen min i knebøy er på 77,5 kilo, Markløft er 80 eller 82,5 kilo, jeg klarer ikke huske hvilken det er. Så har jeg noen å 50 i benkpress. Problemet mitt er at jeg aldri skriver ned øktene mine, så det kan være jeg glemmer vekta hvis det går lang tid. Men benkpressen min tror jeg er på ca 55 kilo.

    De siste månedene har jeg fokusert nada på knebøy, markløft og benkpress, men heller mer isoleringsøvelser. Jeg begynte med personlig trener i april og jobbet med henne fram til juli, før jeg fortsatte på egenhånd. Splitten jeg fikk av henne var en to-dagers igjen. Biceps, Rygg, bein og mage, og bryst, triceps, skuldre og mage. Jeg skulle kjøre annenhver dag med høye repitisjoner (3*12) og lave repitisjoner (4*6), i tillegg 3 cardio økter og tøying. Denne treningsplanen fulgte jeg i mens jeg holdt på å øke i kalorier, jeg kommer tilbake til det senere. 

    Jeg likte denne planen og følgte den en stund, men slet med at rygg og bein dagene ble veldig tunge. Ryggen og beina er de største muskelgruppene i kroppen, noe som naturligvis sier at du trenger mye energi til å klare disse øktene. Jeg elsker å presse meg selv, jeg nyter smerten av å ikke klare siste repitisjon, men jeg liker ikke å ikke føle jeg har nok energi til treningene mine. Derfor gjorde jeg litt om på det, til det jeg gjør nå og har gjort den siste tiden..

    Mandag: Rygg, biceps

    Tirsdag: Skuldre, bryst og triceps

    Onsdag: Bein med hamstring og glute fokus

    Torsdag: Rest-day

    Fredag: Skuldre, bryst og armer

    Lørdag: Rygg og bein med quad fokus

    Søndag: Rest-day

    I tillegg så prøver jeg å holde på mine tre cardio økter, men den siste tiden har jeg ikke trent særlig cardio så kondisen trenger litt skjerpings nå. Så jeg begynner snart igjen med skikkelig cardio, mandag, onsdag og fredag.

    Som jeg nevnte så økte jeg i kalorier. Jeg lå ganske lavt og hadde ei forbrenning som var veldig treig. Det er en del vitenskap bak det, men for å forklare det litt enkelt så fungerer kroppen og metabolismen slik at for å gå opp i vekt må du spise over vedlikeholdskaloriene dine (?), mer enn kroppen din trenger. For å gå ned i vekt må du spise under dette. Men så har det seg sånn at om du ligger på for lave kalorier over lengre tid så kan det hende at kroppen din tilpasser seg de nye kaloriene, den kan på en måte "gå i dvale", og derfor må du droppe kaloriene enda mer for å gå ned i vekt. Dette kan være en metabolsk skade, men det skal en del til før det blir på det nivået bare så det er sagt. Når kroppen din da er så sliten av lave kalorier må du øke. Jeg lå langt under det jeg skulle, her snakker vi rundt 800 kcal for lite. Vi økte kaloriene mine, og dette ble en slags "bulk" for meg (bulk: å spise i et pluss i ant. kalorier der målet er å øke i muskelmasse), etter å ha gått opp rundt 5 kilo er jeg nå der jeg skal være med ei forbrenning som har våknet til liv igjen. Som sagt så er dette enkelt forklart, det er mye mer vitenskap og kunnskap bak. Mitt råd til deg er å spise til du er mett, og om du ønsker å gjøre noe med kroppen din så skaff deg hjelp fra noen som vet hva de snakker om eller les deg godt opp på egenhånd. Jeg ville aldri gjort noe av dette uten god kunnskap i bunnen. Trykk HER for å lese om min opplevelse? erfaring? med ortoreksi. Håper det er godt nok til at dere skjønner hva jeg mener med at det ikke er lurt å gjøre for mye med kost og trening uten kunnskap og/eller hjelp av folk som kan faget.  Selv ønsker jeg å jobbe med trening og ernæring, og det er en av de få hobbyene jeg har. I løpet av de siste årene har jeg lest, hørt podcaster og sett masse youtube videoer og dokumentarer for å lære mest mulig om dette temaet. Jeg kan godt skrive mer om trening og kosthold framover, det er noe jeg vet jeg kan, og liker veldig godt! 

    Til slutt skal jeg bombardere dere med litt bilder av meg.

    Så det så, det er min treningssplitt, som jeg trives veldig godt med, føler jeg får fokusert bra på trening og har definitivt lagt på meg en del muskler på relativt kort tid.

  • Publisert: 22.09.2017, 17:39
  • Kategori: Blogg
  • 2 kommentarer
  • 2 kommentarer

    15.10.2017 kl.22:49

    Tragiske greier dette. Tror du at du er Sophie Elise eller noe? Du er iallefall like tom i skolten som henne. Cringe all the way. Anbefaler å slette dette tullet, du kommer til å angre i fremtiden.

    Carmen Louise

    15.10.2017 kl.23:04

    Anonym: Nei, jeg vet at jeg ikke er Sophie Elise. Jeg synes fremdeles du er litt uklar i det du skriver. Men, jeg har dessverre ikke tid til å diskutere dette i kommentarfeltet mitt, hvis du ønsker det, send en mail :-)

    Skriv en ny kommentar