hits

carmenlouise


Current split

  • Publisert: 28.03.2018, 14:10
  • Kategori: Blogg
  • Hei!

    For f best mulig progresjon p gymmet er det flere ulike faktorer som spiller en rolle. En av dem er at du ikke kan ha samme treningsrutine hele tiden, den m switches opp. Jeg fikk et nytt treningsprogram for ikke s lenge siden, og i dette innlegget vil jeg frst og fremst vise dere min treningsplitt.

    Mandag: Rygg og bakside skuldre

    Grunnen til at jeg har bakside skuldre sammen med rygg har med kontakt og utseende gjre. Jeg er som flere andre flinke til glemme baksiden av skuldrene. Skuldra er satt sammen av anterior, lateral og prosterial - deltoid. Eller bare framside, midtre og bakside skulder. For optimal skulderhelse, men ogs utseende, er det viktig trene alle musklene. Nr jeg trener rygg fokuserer jeg mye p roing, og den type bevegelser. Nr jeg gjr det, er det lettere for meg f kontakt med baksiden av skuldra samtidig. Derfor velger jeg sl dem sammen, da de begge er p baksiden av kroppen, og er lette kombinere. 

    Tirsdag: Framside og midtre skuldre og bryst 

    En veldig vanlig "bro-split" er trene skuldre sammen med bryst. Nr du trener for eksempel benkpress bruker du ogs en god del framside skulder. Jeg fokuserer ikke veldig tungt p bryst da det ikke er en muskelgruppe jeg nsker legge mye fokus p, og gro. Men jeg synes det er gy og mener ogs at for optimal (generell) helse, er det viktig ha en balansert kropp. Om du trener kjempe mye bryst men glemmer ryggen, vil dette gi deg en drlig holdning. Musklene framme vil "dra" alt sammen og du vil kunne f ryggproblemer. Om du p den andre siden kun trener rygg men ikke bryst, vil det skje det samme bare motsatt. Balanse folkens. 

    Onsdag: Bein og abs

    Jeg har kun en tung dag jeg trener bein. Jeg legger fort p meg muskler p beinene, men ikke like fort p overkroppen. Derfor fokuserer jeg ikke s mye p bein. Men jeg glemmer dem selvflgelig ikke, og synes det er moro. Akkurat n fokuserer jeg mye p hamstring og glutes (generelt baksiden av beinene), da det er de musklene jeg trenger vokse mest. Jeg har gode quads (framside lr) s der kjrer jeg lite trening generelt, men litt kneby og beinpress med lette vekter og heller flere kilo. Abs synes jeg er grr kjedelig, men her kommer det igjen med denne balansen. 

    Torsdag: Hvile

    Fredag: Rygg og bakside skuldre

    Lrdag: Bein og framside, midtre skuldre

    P lrdager er det tid for skuldre og bein igjen. Da kjrer jeg hovedfokuset mitt p skuldrene, men srger for f et bra "glute-pump".

    Sndag: Hvile

    Og der har du splitten jeg trener med for tiden. Jeg liker den godt og har i det siste hatt veldig godt fokus p trening. Senere tenker jeg at jeg kommer med et litt mer "grundig" innlegg, der jeg forklarer hva jeg gjr med reps, sett, velser ol. Litt science m vi ha, haha. 

    Hper dere alle sammen har en nydelig pske, og koser dere masse! Klem. 

  • Publisert: 28.03.2018, 14:10
  • Kategori: Blogg
  • 0 kommentarer
  • Ingen kommentarer

    Skriv en ny kommentar